Byggvaruhusjätten bakom alpina fartsatsningen
Målsättningen i siffror för Team Åre 2019.
• 4 herrar + 4 damer startande i JVM i Åre 2017
• 2 herrar + 2 damer startande i OS i PyeongChang 2018
• 4 herrar + 4 damer startande på VM i Åre 2019
• Medalj i Åre 2019
• Segrare i Kitzbühel 2021
• Olympisk mästare 2022
Det alpina landslaget har startat en gedigen fartsatsning som går under namnet Team Åre 2019. Det är då, i Åre 2019 Sverige ska vara en nation att räkna med i skidåkningens Formel 1, störtlopp.
Team Åre 2019 är den stora satsningen på fartgrenarna inom den alpina skidsporten och som namnet på satsningen anger är det just vid Skid-VM i Åre 2019 som satsningen ska börja bära frukt. Se faktarutan för målen.
Sverige ska bli en alpin stormakt i fartgrenarna och nu går byggvaruhusjätten Bauhaus in som storsponsor i projektet som ska ge OS-guld 2022 i någon av fartgrenarna.
- Internationellt bidrar Bauhaus stort till många vintersporter därför känns det extra kul att nu även få möjlighet att stötta den alpina åkningen. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete och att få vara med och lyfta fram en ny generation åkare till prispallen på VM i Åre 2019, säger Johan Saxne, marknadschef Bauhaus Sverige.
Det är en långsiktig satsning som Svenska Skidförbundet gör där de första delmålen på seniornivå är delatagande i OS i PyeongChang 2018 och hemma-VM i Åre 2019. Byggvaruhusjätten Bauhaus sponsrar hela det alpina landslaget, men går in med extraresurser för en satsning på störtlopp och super-G på både herr- och damsidan. Förhoppningen är att när satsningen burit frukt ska det generera ett större intresse för fartgrenarna.
- Det känns fantastiskt att tillsammans med Bauhaus påbörja resan mot att återigen bli en alpin nation som utmanar i alla grenar. Vi är övertygade om att vi genom att ge våra utförsåkare möjligheten att åka fler grenar kommer öka vår slagkraft att utmana om medaljer i alla grenar framöver säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef Svenska Skidförbundet.
Målen från förbundet är både högt och kaxigt satta och därför har Svenska Skidförbundet tagit fram en handlingsplan där de tillsammans med sponsorerna ska skapa möjligheter att nå de högt satta målen.
- Det här är i grunden en breddsatsning på våra juniorer och förhoppningen är att atleterna i Team Åre 2019 ska bli ambassadörer för fartgrenarna, både tävlingsmässigt och medialt. Vi vill väcka intresset för fartgrenarna i Sverige och i framtiden hoppas vi att störtlopp och super-G är grenar som svenska ungdomar är lika nyfikna på som slalom och storslalom, säger Eliasson Winter.
För sköna skidnyheter följ Skidinfo på Facebook, Twitter och Instagram. Använd #Skidinfo

tomas.hedlund@skidinfo.se
08-122 015 98